fredag 18 juni 2010

Sömntuta

Sömntuta 1: Alfons
Sömntuta 2: en väldigt fin sommarblomma

Igår kväll somnade Alfons ca 19.30, vaknade 5.45 och fick äta välling i sängen, somnade om och sover fortfarande!!
Orolig som jag är, har jag varit in flera gånger för att höra om han fortfarande andas.

Idag kan jag inte påstå att vi har speciellt bra väder, fördelen är att jag inte behöver springa runt och vattna i rabatterna.
Synd bara om det fortsätter att vara så här ikväll, Saga har nämligen hemmamatch mot Arnäs.

En vecka kvar till midsommar, jisses vad tiden går fort!! Då kommer vi enligt traditionen att samlas i stugan, för att fira tillsammans med två av J:s syskon med familjer.
För cirka 25 år sedan var det fyra familjer som turades om att vara värdar på midsommarafton. I och för sig var det knytkalas, men det skulle ändå ordnas lekar, priser, dukas osv.
Ett år var det till och med dans på logen, en upplevelse!!
På den tiden var vi cirka hundra stycken som samlades för äta gott, sjunga, dansa runt stången och ha roligt helt enkelt.
Vad jag speciellt minns, var "gubbarna" som smygandes följdes åt en bit i skogen för att ta sig en stänkare. Deras fruar var måttligt roade av att de skulle supa till, det var viktigt att hålla skenet uppe. Att visa att just hennes gubbe inte drack och blev full, och i slutändan skämde ut sig själv och henne.
Många är sedan länge borta, men minnena finns fortfarande kvar.

Ha det bra alla
Kram

9 kommentarer :

gunsan sa...

Härliga minnen;))
Nu får vi bara hoppas på att det blir fint väder till midsommar och det blir det ju eller hur;))
regnet kommer ju att ta slut den här veckan;)

Ja du, det var en riktig sömntuta, och jag känner igen mig själv, just det där med att springa fram o tillbaka o kolla om de andas;))
kramizzzz

Malin sa...

Minnen från midsommaraftnar när jag var liten är många... vi var varje år nere i vår stuga på öland och firade midsommar på Lammet och Grisen, dagtid dans kring stången och lekar, bla tårtätartävlig ;-) och på kvällen helstekt lamm och gris, levande musik och vuxna som blev fullare och fullare ju längre kvällen fortskred, det är underbara minnen.

Madeleine Berglund sa...

Gillar Daniel guld och sånt där prål. Nä men, nu sjönk han lite i mina ögon. Som du säger, huvaligen!!!!

Ska du ha något kungligt firande hemma hos dig imorgon?
Själv ska vi fira det hela som en rolig grej. =)
Kram kram
madeleine

lolla sa...

hejsan
vet du vad jag håller just på att göra en hello kitty det fattas bara den lilla rosetten...
så är du interesserad så skickar jag den gärna till dig
priset är 100 kr då ingår frakten...
hör bara av dig så skickar jag den i helegen
kram lolla

♥ Carina ♥ sa...

Det är kanske tur att vissa "traditioner" inte hålls vid liv *fniss*
Vilken go bild på Alfons!
Kram och ha en trevlig fredagkväll!

Camilla sa...

Midsommar ja...vilka minnen.
Både nyktra,fulla.
Roliga och mindre roliga saker :)
Ha det bäst!
Kram!

Susanne P sa...

Midsommarn är och ska vara tradition. På gott och ont!
Jag har många minnen från denna helg (trots min ringa ålder ;) )
HEJJA ARNÄS!!!!! Nämen vad säger jag...det bara slank ur mej ;)
Kram & ha en alldelens underbar fredagkväll!

ingrid sa...

Jösses midsommar där sa du något.. Har av förklarliga skäl inte ägnat det en tanke.. Är med van vid stort firande gärna på lövad loge.
I år känner man inte riktigt att det är läge blir nog lite lugnare

cecce sa...

Hej!
har också blandade minnen från midsommaraftnar som har sett lite olika ut genom åren. I år har vi inte helt bestämt hur det kommer att se ut, men kommer firas med familj och släkt!

Ha det så bra i sommarvädret!

kramar