söndag 1 augusti 2010

Mmmm


Här uppe på altanen intogs Norrlands delikatess nummer ett och jag slog ett personligt rekord. Åt SJU stycken tillsammans med färsk potatis, gräddfil och rödlök.
Jag var så fruktansvärt hungrig och sugen när det var dags att äta, så jag formligen vräkte i mig.
Guuud, så gott det var!
En av svägerskorna hade gjort "blana", en blandning med grädde och messmör. Det hade jag aldrig ätit förr, men det var jättegott.
J:s syrra hade fixat efterrätten, en variant av cheesecake som inte var så mastig, utan passade perfekt efter surströmming.
Känner mig faktiskt ganska mätt fortfarande...

Ha det bra alla
Kram

7 kommentarer :

Gilla sa...

Det måste ju vara surströmming du pratar om. Jag har ätit det för rätt många år sen och tyckte mycket om det. Men det är lite svårt att övertala skåningen jag bor ihop med.

Kram/Gilla

Sus sa...

Jag blir bara mer och mer övertygad om att jag Måste smaka surströmming i livet:)
Kan bli lite knepigt här i skåneland...ingen skånska nationalrätt precis!
Sv: Jag är inte lärare men elevassistent på särsolan på högstadiet med 20 elever och på fritids med en hög elever.Till hösten ska jag också jobba administrativt med fritids...hur jag nu ska hinna med allt det?? :)

Ha det gott och kraaaaam!

♥ Carina ♥ sa...

Blana brukar jag göra till jul, men har aldrig testat det till surströmming :)
Vad mysigt och gott att sitta där och äta denna delikatess och samtidigt ha den fina utsikten över sjön :)
Kram

Camilla sa...

Säger som Carina...Blana gör jag till jul.
Kan tänka mig att du trivs i den där stugan.
Kram på dig!

livtaget sa...

Blana gör jag med till jul, det är ju ingen jul utan blana och prinskorv. Surströmming kan jag därimot vara utan...
Och det där med sockstickning, jag skulle mer än gärna sticka ett par till dig om det inte vore för att jag inte är riktigt proffs än *s* det innebär att om jag inte har inspiration för det då kan det stangera och ingenting blir gjort.
Har ett par halvfärdiga sockar som Matilda skulle få men jag antar att dom kanske passa Alex innan jag är klar..*generad*

gunsan sa...

Ohhh vad gott med surströmming, blana hade jag aldrig ätit när vi flyttade hit, men det är ju riktigt gott;))
kramizzzzz

Ingrid sa...

Stugan ligger helt underbart, den skulle jag gärna äga.. MEN surströmmingen vill jag helst inte ens tänka på fniss ;)