onsdag 26 maj 2010

Planteringar

Först en bild på Alfons när han äter lunch.
Kom på världens idé idag, i år ska jag endast satsa på perenner i trädgården. Varje år har jag köpt blommor för hundratals kronor, som på hösten bara hivas iväg. Bättre då att lägga på några kronor för att få mer valuta för pengarna.
Sagt och gjort, Rebecca, Alfons och jag drog iväg till Blomkrukan som ligger en liten bit utanför Husum. Där finns allt: buskar, träd, jordgubbsplantor, perenner, you name it.
Hon som driver stället (oops, har glömt vad hon heter!!) är verkligen kunnig och hjälpsam. Förklarade att jag ville ha hjälp med en plantering runt vårt fågelbad, varpå hon rabblade upp och visade alla sorters växter.
Till slut efter stor beslutsvånda, bestämde jag mig för alunrot och gypsophila ( baby's breath). Alunroten går i lila och den andra är silveraktig med lila inslag. Det ser lite glest ut nu, men de kommer att breda ut sig ganska rejält.
Under tiden har jag lagt ut lite stenar fram till de växer på sig.
Om fågelbadet kan jag berätta att det är en stenhuggare från Kalmar som tillverkat det, så varje exemplar han gjort är inte lik något annat. Alltid roligt att få vara ensam om saker!!
Jag visade J när han kom hem från jobbet vad jag gjort, ska sanningen fram var han inte alltför exalterad till en början. Det kröp fram till slut att det blir bökigare och bökigare att klippa gräsmattan på grund av mina planteringar!! Men visst, han tyckte ändå att det blev jättesnyggt.

Ha det bra alla
Kram

5 kommentarer :

Bara Jag sa...

Den enes bröd den andres död - eler nåt ditåt i alla fall. Den enes nöje den andres irritation kanske?

cecce sa...

Vad fint det kommer att bli!!!
Din man har det inte lätt:-)Stackare....:-)

Tycker du gjorde helt rätt som satsade på perenner!!

kramar

carola sa...

vilken läckert fågelbad och så snyggt det kommer bli.
Jag är inte kunnig alls, har bara satt ner massa i vår lilla rabatt på framsidan.
Får väl fixa till i höst igen med hjälp av mamma:)

Tekakorna är superlätt och goda, uppvuxen med dom. Dom är godast att frysa för att sen värma upp när man ska äta, blir lätt torra.
kram och sussa sött

Camilla sa...

Det där kommer att bli jätte fint!
Och vem har sagt att det ska vara lätt att klippa gräset? ;)
Ha en bra dag och kram på dig!

ingrid sa...

Det var ju jättesnyggt fågelbad! Kul med lite annurlunda. Ibland förstår sig inte karlarna på det vackra, fniss tänker mer praktiskt!