måndag 10 maj 2010

Clivia

Denna enorma Clivia fick jag av Camilla för två månader sedan. Jag har blundat för att den har lutat betänkligt, att jag egentligen skulle ha planterat om den. (Jag är väldigt duktig att inte se saker som egentligen skulle ha gjorts!)
Men i helgen när det var tjejfest så rasade den naturligtvis i golvet, men tur i oturen var att bara ett blad bröts av.
Fram med blomjorden, knipsade av några rötter från det gigantiska rotsystemet och ner med den i krukan igen.
Då ser jag plötsligt........*trumvirvel*............det kommer knoppar på den!!! Har väl aldrig någonsin hänt att jag lyckats med det gällande clivia!
Här ser man den ännu tydligare.

Jag fick en av min mamma för många år sedan, innan blommade den om och om igen. När den kom till vårt hus, blomstrejkade den. Jag skötte den efter konstens alla regler, men icke sa Nicke, den ville inte blomma ändå.
Det kan vara så att jag är för noggrann, för den här har bara fått en skvätt vatten lite nu och då.
Ja ja, man lär sig så länge man lever!

Ha det bra alla
Kram

5 kommentarer :

Camilla sa...

Så kul att "min" Clivia blommar! ;)
Ingen av mina gör det.
Ska vi byta? ;)
Ha det bäst!
Kram!

Susanne P sa...

Vad roligt att den blommar snart!
Kram

gunsan sa...

Men vad spännande, har aldrig sett en blommande clivia;))
kramizzzz

Bara Jag sa...

Det var väl en himla tur att Clivian åkte i golvet - annars hade du ju inte upptäckt knopparna just idag!!

Margit sa...

Hej Marie!!!
Duktig du är....eller VILKEN TUR du har...man kan se det på olika sätt....
Här i Kolsva är det ingn soml idag heller... 12 + grader just nu.
Vi ska troligen till E-tuna idag..vara kvar till i morron när vi ska på 70 års firande...
Kram!!! Önskar er alla en trevlig helg!!!